U gebruikt een verouderde browser. Wij raden u aan een upgrade van uw browser uit te voeren naar de meest recente versie.

Het tweede kwartaal in IT-dienstenland: nieuwe onzekerheid

Gepost 2014/08/27

Ook in het afgelopen kwartaal heeft er geen kentering plaatsgevonden. De grote dienstverleners die voor Nederland, de Benelux, of een andere regio waar de Nederlandse omzet dominant is, rapporteren, zagen hun gezamenlijke IT dienstenomzet met 5,0% krimpen in vergelijking met een jaar geleden. Dat is maar marginaal beter dan de 6,3% krimp van het eerste kwartaal. Net als in het eerste kwartaal zit de pijn vooral bij Atos en bij KPN. Ordina, Logica en Capgemini doen het eigenlijk niet eens zo slecht met een bijna stabiele omzet. Intussen zien we wel dat de Benelux-vestigingen het qua winstgevendheid zeer goed doen. De kunst van het winstgevend krimpen, heeft men aardig onder de knie.

Lees de rest van deze post »

Wanneer kan je de cloud maar beter niet negeren?

Gepost 2014/06/12

Op fora zoals deze* gaan nog altijd met regelmaat voor- en tegenstanders van “de cloud” met elkaar op de virtuele vuist. Maar terwijl ik naar de presentaties van de genomineerden voor de Nederlandse EuroCloud awards kijk, dringt mij helemaal niet de vraag op of je nou wel of niet de cloud in moet, maar wordt steeds duidelijker dat organisaties zich een hele andere vraag moeten stellen: waar kan ik het me niet veroorloven om de cloud te negeren?

*Dit blog is eerder gepubliceerd op Blogit.nl

Lees de rest van deze post »

Wat gaat Amazon Workspaces doen met de Nederlandse markt?

Gepost 2014/05/08

Amazon Web Services (AWS) biedt sinds begin mei nu ook in de EU “Amazon WorkSpaces” aan. Veel leveranciers bekijken het nieuwe aanbod met argusogen. Veel afnemers daarentegen zullen toch even de tijd nemen om uit te zoeken wat de cloudgigant te bieden heeft. Gaat Amazon de Nederlandse markt op zijn kop zetten, of schiet men nog geen deuk in een pakje Nederlandse boter?

Lees de rest van deze post »

De Nederlandse Outsourcingsmarkt is een Challengermarkt

Gepost 2014/04/17

Voor de verandering kwam dit jaar Atos op 17 april als eerste met de kwartaalcijfers en dat was toch wel weer even schrikken. De regio waar Benelux voor 85% van de omzet verantwoordelijk is, Benelux & Nordics, noteerde een omzet die 8,5% lager lag dan hetzelfde kwartaal vorig jaar. De schuld wordt in het persbericht maar liefst 4 keer bij KPN neergelegd, waarbij zowel de outsourcing als de professional services omzet inzakte. Aangezien een dergelijk gat niet even snel kan worden opgevuld, zal de kwartaalgroei van Atos ook in de rest van het jaar niet veel beter zijn. Om het nog erger te maken, zal eind 2014, begin 2015 Atos ook de pijn gaan voelen van het recent verloren outsourcingscontract bij ING. De meer dan goede hoop dat Atos samen met IBM het mega-contract van de Vlaamse overheid zou winnen ten koste van HP/Belgacom, mondde bovendien ook nog eens uit in een deceptie.

Lees de rest van deze post »

IoT: Kijken, Kijken, niet Kopen

Gepost 2014/03/13

De hype rond het Internet der Dingen zwelt de laatste maanden enorm aan. “Slimme dingen” hebben zich gevoegd in het illustere rijtje van de doorbraaktechnologieën sociaal, mobiel, cloud en big data. Juist slimme dingen zorgen ervoor dat deze technologieën niet alleen informatie technologie veranderen, maar de gehele wereld om ons heen en hoe we daar mee omgaan. Je kan het inmiddels ruiken in de lucht. En kan je dat niet, dan is er binnenkort ongetwijfeld een elektronische neus beschikbaar die dat voor je wil doen.

Lees de rest van deze post »

Klantbelevingsonderzoek

Eén van de gebieden waarin Pb7 Research zich heeft gespecialiseerd is B2B klantbelevingsonderzoek voor IT-bedrijven. Onze werkwijze is speciaal ingericht op IT-bedrijven met enkele honderden tot enkele duizenden accounts. We brengen voor u in kaart hoe tevreden uw klanten zijn, hoe ze over u denken, de loyaliteit, wat de verbeterpunten zijn en hoe de klantwens zich ontwikkelt. Doordat we uw markt goed kennen, kunnen we het klantbelevingsonderzoek uitstekend laten aansluiten op de specifieke kenmerken van uw markt en zijn we beter in staat om de resultaten te analyseren en vertalen naar zinvolle aanbevelingen.  Lees meer.